De boekhouding is vaak niet de meest favoriete klus van een ondernemer. Toch moet je als ondernemer een administratie voeren en ben je verplicht belastingaangifte te doen. Er zijn diverse mogelijkheden, waarop je jouw boekhouding kunt regelen. Maar wat past het beste bij jou? Hieronder vind je een overzicht van de verschillende opties. Onderaan het artikel vind je een checklist, die je helpt bij het maken van een keuze.
Optie 1: Zelf de boekhouding doen met een (online) boekhoudpakket Je kunt kiezen voor een (online) boekhoudpakket, waarvoor je periodiek licentiekosten betaalt. In dit geval verwerk je jouw administratie geheel of gedeeltelijk zelf in dit (online) boekhoudpakket. Wanneer je kiest voor boekhouden met behulp van een boekhoudpakket heb je zelf enige kennis nodig van boekhouden om ervoor te zorgen dat je een juiste administratie kunt voeren. Ook moet je ervoor zorgen, dat je boekhouding bijhoudt. Vaak doe je de btw-aangifte zelf. Voor de jaarlijkse aangifte kun je een andere partij zoals een accountant of boekhouder inschakelen, die dit voor je zal verzorgen. In sommige gevallen kan de leverancier van het online boekhoudpakket ook je btw- en jaaraangifte verzorgen tegen meerkosten. Als je zelf de boekhouding verzorgt, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van (fiscale) wet- en regelgeving, zodat je geen kansen laat liggen.
Optie 2: Boekhouding uitbesteden aan een traditionele boekhouder Daarnaast kun je je boekhouding laten verzorgen door een traditionele boekhouder of accountant. Hierbij lever je je administratie aan bij je boekhouder en vervolgens zal de boekhouder deze gegevens verwerken. Je btw-aangifte wordt gedaan evenals je jaarlijkse aangifte. Een boekhouder is volledig op de hoogte van fiscale kansen, waardoor je zeker weet dat je niet te veel belasting betaalt. Afhankelijk van de afspraken met de boekhouder wordt bepaald wie wat doet en tegen welke (uur)prijs. Door het volledig uitbesteden van jouw boekhouding aan een boekhouder, kan het zijn dat je het financieel overzicht verliest. Zorg dat je je regelmatig blijft verdiepen in jouw cijfers, zodat je weet hoe het met jouw bedrijf gaat.
Optie 3: Boekhouding uitbesteden aan een online boekhouder Recentelijk zijn er partijen bijgekomen, die het gemak van online boekhouden combineren met de kennis van een boekhouder. De basis dienstverlening is goed te vergelijken met de traditionele boekhouder / accountant. Een online boekhouder neemt alle werkzaamheden uit handen zoals het boeken van facturen, btw- en jaaraangifte, boekhouding en gericht advies. Daarnaast betaal je in de meeste gevallen een vast bedrag per maand. Het enige verschil is dat je jouw gegevens digitaal aanlevert. In tegenstelling tot een boekhouder op de hoek kun je hier niet even binnenlopen, houd je direct contact via bijvoorbeeld Facetime of Skype. Vaak krijg je ook 24/7 inzicht in jouw boekhouding. Je weet dus op ieder gewenst moment hoe het met jouw bedrijf gaat.
Checklist: welke manier van boekhouden past bij mij? Ga dus voordat je een keuze maakt na of je op zoek bent naar een boekhoudpakket, boekhouder of combinatie van deze twee. Bepaal je behoefte maar zeker ook je budget en kijk welke vorm het beste bij je past.
Onderstaande checklist kan je helpen bij het maken van een keuze. 1. Uitbesteden of zelf doen: wil je jouw boekhouding uitbesteden of zelf doen? Heb je voldoende tijd om zelf de boekhouding te verzorgen?
2. Kennis: In hoeverre beschik je over de juiste kennis om een boekhouding te voeren? Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe (fiscale) wet- en regelgeving?
3. Tarief: bepaal hoe en wat je voor jouw boekhouding wilt bepalen. Kies je voor een uurtarief of voor een vast bedrag per maand?
4. Contact: vind je het belangrijk dat jouw vragen vrijwel direct worden beantwoord? Vind je het belangrijk om jouw boekhouder persoonlijk te ontmoeten?
5. Inzicht: Vind je het belangrijk om op ieder gewenst moment inzicht te hebben in jouw financiële cijfers?
6. Snelheid: Vind je het belangrijk om binnen enkele dagen actueel inzicht te hebben in je cijfers?
Hoe je jouw boekhouding regelt, hangt af van jouw wensen en van de grootte van jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat jij altijd inzicht hebt in jouw financiële situatie. Jij bent immers verantwoordelijk voor jouw bedrijfsvoering, hoe groot of klein jouw bedrijf ook is.

Deel →